torstai 30. toukokuuta 2013

mElämykset


Torstai-iltapäivän mRetkenä oli mElämykset. Tavoitteena oli tutkailla ja tarkkailla jo tutuksi tulleita leiripaikkoja elämysten kautta. Valitettavasti tässä vaiheessa alkoi ryhmäämme vaivata kadon lisäksi myös turnausväsymys, joten tuotokset eivät olleet yhtä innovatiivisia kuin edeltävillä ryhmillä.

Ensimmäiseksi palasimme mElämykset leiripaikalle ja sieltä löytyi vielä monta uutta ja ihmeellistä sovellusta. Suurimman vaikutuksen teki mLaitteeseen liitettävä mikroskooppi. Se kirjaimellisesti avasi aivan uusia maailmoja. Hintakaan ei päätä huimaa, kun se on vain 99 euroa. Tällaisen voisi hankkia vaikka itsellekin. Elokuvan päätähtenä oli pienen pieni matonen, joka tosin oli hieman liukasliikkeinen eikä kovin kauaa kuvassa viihtynyt. Pohdimme myös yhdessä miten Omat reitit -sovellusta ja GoogleMapsia voisi käyttää oppilaiden suunnistustehtävän tai luontoretkeilyn apuna ja tukena. Näiden kahden avulla on myös helppo jälkikäteen tarkistaa, että oppilas (tai hänen äitinsä) on kulkenut vaaditun reitin.


Seuraavaksi palasimme 3D ja pelit -leiripaikalle. Tällä kertaa keskityin kuuntelemaan Mauri Laakson ajatuksia pelillisestä oppimisesta ja Grafeteen käytöstä opetuksessa. Tämänkin sovelluksen käytössä pitäisi osata aloittaa riittävän pienesti, kun pienelläkin jo saisi paljon uutta sisältöä ja uusia välineitä omaan opetukseen. Aina ei tarvitse aloittaa maailmankaikkauden valloittamisesta. Toinen Maurin aiheista oli roolipeli opetuksessa, mutta valitettavasti emme ehtineet kokeilla Mustialan historiaa, nykypäivää ja tulevaisuutta käsittelevää roolipeliä. Tämä opetustapa kuulosti paljon työläämmältä ja vaatii toimiakseen paljon taustatyötä. Mielenkiintoista olisi joskus päästä kokeilemaan jotain vastaavaa.

Viimeinen leiripaikkamme oli mSisällöntuotanto, jossa olimme olleet jo edellisenä päivänä. En tiedä johtuiko aivojen nyrjähtämisestä parempaan asentoon vai pisteen siirtymisestä sisätiloihin, mutta tällä kertaa sain aiheesta paljon enemmän irti. Pohdimme yhdessä kuvien ja tarinakuutioiden käyttöä tarinankerronnan tukena ja kokeilimme omien laitteidemme puheentunnistusohjelmia. Jotenkin tuntui hupaisan kuvaavalta, että Mobiilikesäkoulukokemukseni päättyy siihen, että juttelen omalle mobiililaitteelleni. Tästä on hyvä jatkaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti