lauantai 1. kesäkuuta 2013

Pelipedagogiikka ja 3D

Ensimmäisenä päivänä pääsimme tutustumaan 3D-sovelluksiin. Ryhmämme tavoitteena oli aluksi miettiä    jotain aiheeseen liittyvää ongelmaa. Pohdittuamme pelillisyyden mahdollisuuksia opetuksessa siirryimme tutustumaan erilaisiin käytännön sovelluksiin.



Kokeilimme kahta keinotodellisuuteen liittyvää sovellusta: Aurasmaa ja Junaioa. Aurasman avulla kuka tahansa voi luoda keinotodellisuutta haluamaansa kuvaan. Ohjelman avulla voi lisätä alkuperäisen kuvan sisältöä monin eri tavoin.

Junaion avulla voi todelliseen ympäristöön lisätä esim. paikkatietoja. Sovelluksen avulla opettaja voi  esim. tehdä ulos rasteja, joihin oppilaat tutustuvat. Molemmat ohjelmat tuntuisivat sopivan kohtalaisen hyvin myös kouluympäristöön. Koulukäytössä WiFi-yhteys saattaa kuitenkin aiheuttaa ongelmia, sillä kumpikaan ohjelma ei toimi ilman sitä.

Iltapäivällä tutustuimme mobiilioppimiseen, sen mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Ryhmämme tarkoituksena oli miettiä erilaisia mobiilioppimiseen liittyviä haasteita ja lopuksi pyrimme keksimään, miten erilaiset ajatuksemme haasteista liittyivät toisiinsa.


Päivän viimeisellä rastilla pääsimme suunnittelemaan tulevaisuuden oppimisympäristöä. Saimme aluksi kuvia olemassa olevista tiloista, joihin meidän piti suunnitella mielestämme paremmin oppimista tukeva ympäristö. Jokainen sai lopuksi tehdä SWOT-analyysin muiden esityksistä.



Yllä oleva kuva on yhden osallistujan näkemys paremmin oppimista tukevasta ympäristöstä, jossa aiemmin tyhjä tila on korvattu isolla teekuppimaisella istuimella.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti