keskiviikko 22. toukokuuta 2013

mPedagogiikka

Retken alku meni ihmetellessä ja laitteita säätäessä. Kaikki päivien tuotokset kootaan Mopoon, joka on mobiililaitteissa toimiva mobiiliportfoliosovellus. Alussa mopo karkasi käsistä ja vei ainakin oman huomioni toisaalle.

Ensimmäinen pisteemme oli mOppiminen. Siellä keskustelimme oppimisen muutoksesta ja kuulimme, miten mobiiliteknologiaa voidaan käyttää hyödyksi opetuksessa ja arvioinnissa (mTentti, mMindmap, mBlogi, mOhjaus). Hands on -osuudessa pääsimme kokeilemaan lehmän lypsämistä. Miten mTeknologiaa voidaan hyödyntää käytännön taitojen oppimisessa? Tutustuimme erilaisiin oppimisprosesseihin nja lähestymistapoihin ja totesimme, että kaikki niistä soveltuvat myös mOppimiseen. Riippuu ihan vain siitä, minkä lähtökohdan ja näkökulman opettaja valitsee.

Seuraava rastimme oli mSisällöntuottaminen. Siellä tutustuimme sarjakuvan tekemiseen, animaatioon, tarinoiden kirjoittamiseen, videokuvaamiseen ja valokuvaamiseen. mSovellukset ovat useimmiten aika yksinkertaisia ja niitä on helppo käyttää. Uskoisin alakoululaisten jaksavan tutkia ja kokeilla esim. sarjakuvasovellusta paljon pidempään kuin opettaja. Tarinakuutiot tuovat mukavan lisän tarinankerrontaan ja toimivat tarvittaessa myös elokuvakäsikirjoituksen pohjana. Varsinaisia mLaitteita ei tarvita, mutta erilaiset tekstinkäsittely-, video-, piirros- ja video-ohjelmat saavat niistä hyvää sisältöä.

Päivän viimeinen mRasti oli mJohtaminen. Siellä pohdimme opettajan identiteettiä mMaailmassa. Ollako oma itsensä kaikkialla vai luoda henkilökohtaisen profiilin lisäksi erillinen työprofiili? Molemmat vaihtoehdot ovat toimivia ja jokaisen pitääkin tehdä tietoinen päätös, miten toimii. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että kaikki verkkoon laitettu tieto on sieltä löydettävissä. Ei kannata kirjoittaa mitään sellaista, mitä ei voisi omalla nimellään julkaista esim. lehdessä. Tutustuimme myös Twitteriin, Instagramiin ja Evernoteen.

mAhaa-elämys by Timo:
"Noita sovelluksia on noin ziljoona, eikä aina muista, mitä niistä käytetään mihinkin."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti